Naam:
maono.reislogger.nl
Reisverhalen:
Foto’s:

Over ons

15 dolenthousiaste studenten trekken samen met UCOS en Agence Future een maand lang naar de Zuidoostelijke Congolese provincie Katanga. Hun reis is het hoogtepunt van het Maonoproject, een traject van een tiental maanden dat draait rond toekomstdenken en focust op Noord-Zuidverhoudingen en interculturele contacten.

Werpen een blik op het Congolese heden en de mogelijke toekomsten: Valerie, Kaia, Mathieu, Graziëlla, Evelien, Farah, Camille, Sarah, Lien, Fabienne, Roel, Laurens, Manon, Lesly, Cyril, Maya, Bram en Katlijn.

Over onze reis

9 juli stijgen we op in Brussel, landen even in Milaan, stappen over in Addis Abeba (Ethiopië), landen weer even in Malawi en bereiken onze bestemming een dagje later: Lubumbashi, Congo. Een maand later vliegen we in omgekeerde richting, een ervaring in het Zuiden rijker! Tussenin verblijven we een week in Lubumbashi, waar we organisaties (ngo's), bedrijven (mijnindustrie), lokale overheid, ziekenhuizen, scholen, ... bezoeken. We maken ook kennis met 10 Congolese jongeren uit Lubumbashi (Lushois). Zij zullen samen met ons nadenken, discussiëren, interviews afnemen over de toekomstbeelden van Congolezen. Na een week in de provinciale hoofdstad trekken we met jeeps in groep naar Bunkeya, een dorp op  een drietal uur van Lubumbashi. Daar ontmoeten we 5 nieuwe jongeren die meestappen in ons project. We leven er in gastgezinnen en ontdekken het dagelijkse leven in een Congolees dorp. Week 4 zijn we weer in de stad. Hier zien we de Lushois-jongeren opnieuw en gaan samen met hen onze ervaringen delen bij lokale Congolese kunstenaars. In werkateliers geven we onze visies door en werken we samen met de kunstenaars om onze én hun ideeën in een kunstwerk/ cultuurproduct te gieten. De laatste dagen staan nog een paar bezoeken op het programma, souvenirs bijeen sprokkelen en genieten van het Congolese leven.

Bezochte landen

Wij hebben 5 landen (2%) bezocht:

België, Congo-Kinshasa, Ethiopië, Italië, Malawi.