Ntondo Brousse en Mayi Mayi

4 augustus 2012 - Lubumbashi, Congo-Kinshasa

Normaalgezien zouden we een uitstap maken van drie dagen naar onder andere de waterval van Kyubo. Jammer genoeg schuiven de Mayi Mayi steeds meer op en lijkt het niet heel veilig om naar daar te gaan. De Mayi Mayi zijn een groep strijders (seigneurs de guerre) die, volgens de uiteenlopende verhalen die ik te horen krijg, plunderen, dorpen afbranden en vrouwen verkrachten. Hun leider, Gédeon (als ik dat maar goed schrijf), was volgens de verhalen vroeger een goed man. Dan is hij opgepakt door de Monuc en werd hij veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Hij ontsnapte uit de gevangenis en nadien wou hij zijn rechten op ‘zijn territorium’ op een andere manier opeisen. Hij leeft met zijn strijders in het woud. Van daaruit plunderen zij omliggende dorpen. Sommige verhalen vertellen zelfs dat de Mayi Mayi de borsten van vrouwen afsnijden en daarna opeten. Ook de geslachtsdelen van mannen worden afgesneden en gebruikt als versiering voor een halsketting. Het is niet gemakkelijk om de waarheid te achterhalen aan de hand van verhalen en misschien zelfs urban legends. Alles wat ik dus schrijf over de Mayi Mayi is een letterlijke weergave van die verhalen en geen objectieve waarheid. Feit is wel dat ze honderden mensen op de vlucht hebben doen slaan, onder andere naar het veilige Bunkeya in het zuiden. Daar kom ik voor het eerst in contact met de Mayi Mayi-problematiek. Mijn maman zorgt voor een zeshonderdtal vluchtelingen, hier ‘déplacés’ genoemd.

1. Dekeersgieter Rosette:
    7 augustus 2012
    Meegeleefd en genoten van al je verhalen. Kom veilig thuis met een rugzak vol nieuwe levens en intenties.